PERLAKSANAN DASAR 1 MURID 1 SUKAN 1 MALAYSIA
Pelaksanaan
Dasar Satu Murid Satu Sukan (1M1S)
Dasar 1 M 1 S mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu
aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani. Justeru dengan dasar ini, setiap murid akan
melibatkan diri secara aktif dengan menyertai aktiviti sukan sekolah sepanjang
tahun. Dasar ini adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan
sukan di kalangan masyarakat dan hendaklah dimulakan di peringkat sekolah
melalui dua strategi iaitu Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk
Kecemerlangan.
Aktiviti sukan di bawah Sukan Untuk Semua adalah sangat penting dalam
membina kesihatan, sahsiah dan kesejahteraan ke semua murid. Bagi Sukan untuk
Kecemerlangan, prestasi murid yang berbakat dan berpotensi hendaklah terus
dibangunkan di bawah Program Kecemerlangan Bakat Muda, Sukan Prestasi Tinggi
Sekolah serta sukan lain yang mampu ditawarkan oleh pihak sekolah. Oleh yang
demikian, penyertaan setiap murid dalam sukan adalah amat penting sebagai satu
landasan mendokong aspirasi 1 Malaysia yang sihat, cergas, dinamik dan bersatu
padu. Dasar ini selaras dengan hasrat YAB Perdana Menteri dalam mendokong
semangat 1 Malaysia.
Dasar 1 M 1 S berhasrat untuk,
1. Membangunkan modal insan melalui penyertaan yang menyeluruh
dari kalangan murid
dalam kegiatan sukan sepanjang tahun.
2. Memupuk budaya bersukan di kalangan murid sekolah agar menjadi
ahli masyarakat
yang mengamalkan gaya hidup sihat dan cergas.
Dasar 1 M1 S berhasrat untuk memenuhi objektif-objektif berikut:
1. Meningkatkan kecergasan jasmani.
2. Membentuk sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni.
3. Memupuk perpaduan di antara kaum.
4. Membentuk budaya sukan di kalangan murid.
5. Memenuhi naluri semulajadi murid dalam aktiviti fizikal.
6. Memberi keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan
fizikal.
7. Mewujudkan landasan ke arah kecemerlangan sukan.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) bermatlamat untuk melahirkan insan
yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani (JERI).
Konsep Dasar 1 M 1S diwujudkan untuk menyokong FPK agar dapat:
1. Memberi akses kepada semua murid mendapatkan faedah daripada
penglibatan dalam sukan khususnya kepada murid yang kurang atau tidak aktif.
2. Membangunkan sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan
murid dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah.
3. Memberi peluang kepada semua murid yang berbakat dan berpotensi
untuk digilap ke tahap yang lebih tinggi.
Pelaksanaan Dasar 1M 1S hendaklah mengambil kira prinsip-prinsip
berikut:
1. Setiap murid termasuk murid berkeperluan khas yang tidak
mengalami masalah
kesihatan hendaklah wajib mengambil bahagian dalam
sekurang-kurangnya satu jenis
sukan. Dasar 1M 1S adalah diwajibkan untuk Tahun 4hingga
Tahun 6 di sekolah rendah
dan Peralihan , Tingkatan 1 hingga
Tingkatan 6 di sekolah menengah. Walau
bagaimanapun murid-murid Pra
Sekolah hingga Tahun 3 digalakkan menyertai program
ini berdasarkan
kemampuan sekolah.
2. Murid boleh menyertai lebih dari satu sukan mengikut kemampuan
dan sukan yang
ditawarkan oleh sekolah atau yang dijalankan dengan pengetahuan
dan persetujuan pihak
sekolah;.
3. Asas kepada 1M 1S adalah pelaksanaan mata pelajaran Pendidikan
Jasmani dan
Kesihatan yang berkualiti di sekolah. Segala sumber untuk mata
pelajaran pendidikan
jasmani hendaklah diguna sama bagi 1M 1S.
4. Aspek yang diutamakan adalah penyertaan aktif oleh semua murid
dalam aktiviti su kan.
5. Penyertaan dalam sukan adalah asas kepada perkembangan Intelek
Rohani, Jasmani, dan
Emosi murid.
6. Ibu bapa dan agensi luar rakan sukan adalah digalakkan untuk
menyumbang kepada
pembangunan sukan sekolah.
7. Setiap sekolah yang sudah pun mempunyai prasarana, kemudahan dan
peralatan sukan
hendaklah mengoptimumkan penggunaannya bagi meningkatkan lagi
penyertaan aktif
setiap murid.
Bagi memenuhi prinsip-prinsip pelaksanaan 1M 1S, setiap sekolah mempunyai
pendekatan dalam melaksanakan program sukan mengikut acuan dan kemampuan sedia
ada. Dengan itu, pelaksanaan 1M 1 S adalah berdasarkan kepada pendekatan
berikut:
1. Aktiviti sukan bermaksud melibatkan diri dan mengambil bahagian
secara aktif dalam
latihan sukan dan permainan di bawah pengurusan sekolah.
Sukan yang ditawarkan di
bawah 1M 1S hendaklah berunsurkan aktiviti yang
melibatkan pergerakan fizikal.
2. Aktiviti sukan di sekolah diadakan sepanjang tahun berdasarkan
kepada aktiviti rumah
sukan dan kelab sukan. Kejohanan tahunan olahraga sekolah
yang didahului oleh
kejohanan merentas desa dan sukan tara menjadi aktiviti
teras sukan di sekolah.
3. Pihak sekolah hendaklah mengadakan pertandingan antara tingkatan,
kelas, rumah, dorm
asrama, kelab sukan sekolah. Penyertaan murid dalam
kejohanan MSSD/MSSN/MSSM
serta peringkat antarabangsa adalah merupakan aktiviti 1M1S.
Penilaian murid adalah berdasarkan kepada sistem penilaian sedia ada yang
berasaskan:
1. Kehadiran;
2. Jawatan Serta Sumbangan;
3. Penglibatan; dan
4. Pencapaian.
Perubahan pada sistem penilaian sedia ada akan berkuatkuasa untuk murid
Tingkatan 4 dan Tingkatan 1 mulai tahun 2012.
‘’MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA’’
Comments
Post a Comment